خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





لزوم توجە بە محیط زیست در مدارس

    لزوم توجه به محیط زیست در مدارس

    در جوامع پیشرفته برنامه ریزان بر این اصل واقف هستند که فرهنگ و یا به عبارتی راه و روش زندگی جوامع انسانی در برگیرنده اقتصاد،معیشت،نحوه زیست،طرز مصرف خوراک و پوشاک،مسکن،سیاست،آداب و رسوم،نظام ازدواج و خویشاوندی،تفکرات مذهبی و متافیزیکی و همه امور انسانی و غیر انسانی است.بنابراین اهمیت ایجاد و نهادینه سازی فرهنگ در تمام زمینه های یک جامعه از الزامات تشکیل جامعه ای متمدن خواهد بود که در این حین محیط زیست و نگاهی به موجودی های منابع طبیعی از اولویت های مورد توجه برنامه ریزان خواهد بود.
    با اتخاذ این ادبیات که محیط زیست شامل مجموعه ای از زیباییهاست که می تواند از بسترهای شکل گیری جامعه ای آزاد و دمکراتیک باشد و پایداری این مهم،می تواند نقشه راهی در ایجاد روابطی منظم برای پیشبرد سطح آگاهی جامعه باشد به استقبال بازگشایی مدارس خواهیم رفت.با فرا رسیدن# فصل مدارس لازم است با گذاری از حالت کلاسیک و سنتی شاهد تحولی شگرف در شیوه آموزشی و محتویات درسی ایران باشیم تا دغدغه فرهنگ توجه به محیط زیست در کنار الزاماتی همچون احکام و عرفان که از بنیه های عرفی و شرعی شهروندان است عمومیت پیدا کرده و همگام با کشورهای جهانی برای تبیین مفهوم محیط زیست اقدام موثری ایجاد نماییم بلکه نسل آتی و شهروندانی که اداره امور را بدست خواهند گرفت پذیرای امور شده تا روش نوینی برای آموزش های پایه ای بوجود آورند و این نوع ذهنیت را پیروی کرد که الفبای محیط زیست به احترام متقابل،گنجاندن فهم درخور،بالابردن شعور و آگاهی پرداخته که با فراهم نمودن بسترهای پیشرفت و آموزش آن در نهایت خواهد توانست زمینه های ایجاد جامعه ایده آل را شکل دهد.
    در سال های اخیر توجه به مسایل زیست محیطی در کشور ما از بحث های مهم رسانه ها و ادبیات توجیهی مسئولین شده است در حالی که سرزمین ما از این منظر به سوی بحران رفته که در صورت عدم توجه به بسترهای آموزشی عنوان شده در سال های آتی مشکل ما دوچندان شده و دیگر نه تنها این آموزش ها مثمر ثمر نخواهد بود بلکه از آن ها به عنوان قدم های پوپولیستی یاد خواهد شد.
    ضروریست که آسیب شناسی مسئله از گذشته های نه چندان دور بتواند نقاط ضعف را به قوت تبدیل نموده و امیدی بر بهبودی وضعیت کنونی باشد.
    می دانیم که در دهه ی شصت تا اوایل هفتاد که دوران نفی ارزشهای محیط زیست نیز بود(مناطق حفاظت شده-هنریک مجنونیان) در دانشسراها واحدی حول محور محیط زیست ارایه می گردید تا بازخوردی مثبت برای ایجاد فرهنگ در خور وضعیت کنونی بوده باشد در صورتی که در حال حاضر با تسریع انواع مشکلات(افزایش جمعیت،گرمایش جهانی،کم آبی و ...)تدوین کتب درسی در این باب در دو دهه گذشته جایگاهی در نظام آموزشی ایران نداشته تا اینکه نمود فراوانی و روزمرگی اوضاع تاسف بار محیط زیست ضرورت ایجاد #مدارس طبیعت و همچنین تدوین واحد درسی انسان و محیط زیست را بالاخص در مقطع دوم دبیرستان مورد توجه قرار داد.
    یکی از روش‌هایی که می‌تواند به ایجاد تجربه مستمر کودکان با طبیعت کمک کند، مدارس طبیعت هستند. مدرسه طبیعت رویکرد جدیدی است که از اواخر دهه ۵۰ میلادی در جهان گسترش پیدا کرده است.
     اما تعمیم مدارس طبیعت خود به تنهایی راه برون رفت مسئله نخواهد بود و نظام آموزشی ما بایستی به صورت پایه رسالت خویش را برای اقدامات مقتضی انجام دهد.
    بدیهی است در چنین وضعیتی مطلوب ترین روشهای آموزشی توام با دسترسی به دانش روز و نیز تشویق دانش آموزان به یادگیری و مطالعه می تواند در دستیابی به اهداف مدیریتی برای حفظ و حمایت از محیط زیست کمک موثری کند.

    منبع:هفته نامه سیروان28/6/95


    این مطلب تا کنون 7 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : زیست ,محیط ,ایجاد ,توجه ,مدارس ,طبیعت ,محیط زیست ,مدارس طبیعت ,وضعیت کنونی ,نظام آموزشی ,پیدا کرده ,
    لزوم توجە بە محیط زیست در مدارس

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده

تگ های برتر